Vertrek pap, mam en Melissa

30 augustus 2017 - Oranjestad, Aruba

Maandag zijn wij begonnen met onze stage bij het Wit Gele Kruis. Wij begonnen de ochtend om 9 uur. Half 9 zijn wij vertrokken van huis om optijd aan te komen bij de stage. 08:55 kwamen wij aan. Nog niemand te bekennen. 09:10 kwam onze begeleider aan. Nadat de begeleider ons binnen gelaten had, heeft zij ons een stape boekjes en protocollen over de organisatie gegeven. Vervolgens gaf zij aan even een agspraak te hebben en dat als zij terug kwam wij onze vragen konden doornemen. Wij waren er vanuit gegaan dat de begeleidster na 2 uurtjes wel terug zou zijn. Dit was dus niet het geval, zij kwam pas om 14:00 terug! Al die tijd hebben wij alleen in het gebouw gezeten.Maureen en ik hebben in die tussentijd zelfs een kaartspel gespeeld omdat wij ons verveelden. Toen onze begeleidster terug was nam zij ons mee naar het hoofdkantoor. Hier hebben wij de directeur ontmoet. Een hele leuke gastvrije Antilliaan. Ook kregen wij hier onze eigen sleutel van het wijkgebouw van de tienermoeders. Nadat wij op het hoofdkantoor waren geweest gingen wij samen met de begeleidster op huisbezoek bij een tienermoeder van 17 jaar. Dit gesprek ging volledig in het papiaments. Dit konden wij redelijk volgen. Om half 6 waren wij klaar met onze eerste stagedag. Dinsdag begonnen wij om half 9. Doordat wij de sleutel hadden van het wijkgebouw konden wij naar binnen. Om 9 uur kwam de begeleidster. Wij hebben met haar besproken hoe het gesprek van de dag ervoor met de tienermoeder was gegaan. Daarna zijn wij naar het hoofdkantoor gegaan. De begeleidster zou daar ook heen komen nadat zij haar zoontje van school had gehaald. Om half 3 zouden wij naar een school toegaan omdat de begeleidster daar een voorlichting zou gaan geven. Eenmaal bij het hoofdkantoor hebben wij weer vanaf 11:00 zitten wachten op haar. Wij hebben ondertussen wel wat aan onze schoolopdrachten kunnen werken. Om half 3 kwam zij aan en moesten wij direct door naar de school. Wij gingen naar een school toen waar jongeren tussen de 15 en 25 naar zaten die in aanraking zijn geweest met justitie. Op deze school konden zij een instroomtraject volgen om alsnog een opleiding te kunnen volgen. Op de school liep beveiliging rond. De eerste groep bestond vrijwel alleen maar uit jongens. Er zat 1 meisje bij. Wij voelden ons niet heel erg op ons gemak. Alle leerlingen waren marihuana gebruikers, dat was ook te zien. De tweede groep waren vooral meiden. Er zaten 2 jongens bij. De meiden waren wat rustiger. 1 vertelde haar eigen ervaringen in het gebruik van marihuana en alcohol. Ook vertelde zij dat zij al 2 kinderen heeft. Na de voorlichting zat ook de tweede dag er weer op. Woensdag begonnen woj om 8 uur. Wij hebben eerst een verslag gemaakt van onze observaties bij de school dinsdag. Om 09:00 kwam de begeleidster weer. Wij hebben het verslag dat wij hebben gemaakt doorgenomen met haar. Zij vond dit een erg goed verslag en heeft onze aanbevelingen zelfs doorgestuurd naar de school. Verder hebben wij aan school gewerkt. Onze begeleideter vertelde zelf weer weg te moeten voor een afspraak. Zij gaf aan ons aan dat wij weg mochten gaan omdat mijn ouders en zusje vandaag naar Nederland gingen vliegen. Zo kwamen wij als verassing nog een keer afscheid nemen van mijn ouders en Meissa. Na nog even met ze gezwommen te hebben was het echt zo ver. Zij moesten naar het vliegveld en wij zouden achterblijven. Om half 6 gingen zij de lucht in met KLM. Wij zijn naar de luchthaven gereden om ze nog voor een allerlaatste keer uit te zwaaien. En dit is gelukt want zelfs vanuit het vliegtuig hebben zij ons zien zwaaien!

1. Anja:
    31 augustus 2017
    Lieve Michelle, wat een belevenissen! Wat fijn dat je je start met je vader, moeder en Melis kon delen. Kan je wennen aan de andere mentaliteit, tijd is tijd, dat nemen ze niet zo nauw :)
    En best heftig of jongelui zo te zien....
    Mooi dat je verslagen positief beoordeeld zijn. Dat geeft de burger moed, toppie!
    Heel veel liefs en het gaat zeker goedkomen met jou. Dag Michelle, leuk dat we je zo kunnen volgen!!
    Liefs Cock en Anja
  2. Astrud:
    Hey kanjer,
    Duidelijk de Antillen ;-), nooit echt op tijd en afspraken maken is best lastig Haha, maar dat gaat wennen!!
    Gaaf dat je nog afscheid kon nemen en dat ze heerlijk tot woensdag zijn gebleven ipv maandag.
    Lieverd, heel veel Suc6, maar vooral genieten van alles. Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag. Hele dikke kus van ons xxx ( extra pakkerd van Sem natuurlijk )
  3. Mariska Flink:
    31 augustus 2017
    Hi lievie, het afscheid vond ik toch wat moeilijker dan verwacht. Maar ik ben blij dat wij een gedeelte van je avontuur hebben kunnen mee maken. Ik weet ook zeker dat je daar een super tijd zal hebben.
    En altijd weer benieuwd naar je nieuwe verhalen..dikke kus Mama
  4. Corrina:
    2 september 2017
    Hahaha lekker Antilliaans. Waarom vandaag doen wat morgen kan?!